NTFS-3G

Support, spørgsmål og svar til: Terminalen på Mac

NTFS-3G

Indlægaf Sofiebs » 4. maj 2014, 20:31

Jeg har fornylig, været lidt for meget i gang med terminal. I forsøg på at få min eksterne harddisk til at ville modtage filer fra min mac, har jeg installeret NTFS-3g, men eftersom det ikke fungerede har jeg forsøgt at afinstallere det, efter har jeg igen ville sætte min harddisk til (det skal siges før jeg begyndte at installere NTFS, har det været muligt at se og flytte filer fra harddisk og over på mac) så har der været en error om at NTFS ikke har kunne læse harddisken. Derefter har jeg gjordt mange forsøg på at afinstallere NTFS, for så vidt muligt at undgå at bruge terminal, da jeg ikke er alt for klog på det. Men efter det ikke gik med forsøgende på at afinstallere, tog jeg og indskrev disse koder (som skulle fjerne alt installeret fra NTFS)
sudo rm -r /Library/PreferencePanes/NTFS-3G.prefPane
sudo rm -r /System/Library/Filesystems/ntfs-3g.fs
sudo rm /sbin/mount_ntfs-3g /sbin/newfs_ntfs-3g
sudo rm /usr/local/bin/fuse_wait /usr/local/bin/ntfs-3g /usr/local/bin/ntfs-3g.probe /usr/local/bin/ntfs-3g_daemon /usr/local/bin/ntfscat /usr/local/bin/ntfscluster /usr/local/bin/ntfscmp /usr/local/bin/ntfsfix /usr/local/bin/ntfsinfo /usr/local/bin/ntfsls
sudo rm -r /usr/local/include/ntfs /usr/local/include/ntfs-3g
sudo rm /usr/local/lib/libntfs.* /usr/local/lib/libntfs-3g.* /usr/local/pkgconfig/libntfs-3g.pc
sudo rm /usr/local/sbin/mkntfs /usr/local/sbin/ntfsclone /usr/local/sbin/ntfscp /usr/local/sbin/ntfslabel /usr/local/sbin/ntfsresize /usr/local/sbin/ntfsundelete
sudo rm -r /usr/local/share/doc/ntfs-3g /usr/local/share/doc/ntfsprogs
sudo rm /usr/local/share/man/man8/libntfs-gnomevfs.8 /usr/local/share/man/man8/mkfs.ntfs.8 /usr/local/share/man/man8/mkntfs.8 /usr/local/share/man/man8/mount.ntfs-3g.8 /usr/local/share/man/man8/ntfs-3g.8 /usr/local/share/man/man8/ntfs-3g.probe.8 /usr/local/share/man/man8/ntfscat.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsclone.8 /usr/local/share/man/man8/ntfscluster.8 /usr/local/share/man/man8/ntfscmp.8 /usr/local/share/man/man8/ntfscp.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsfix.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsinfo.8 /usr/local/share/man/man8/ntfslabel.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsls.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsmount.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsprogs.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsresize.8 /usr/local/share/man/man8/ntfsundelete.8

Efter, har jeg igen sat min harddisk i, hvor den så skrev "Computeren kan ikke læse den disk, du har sat i drevet." Hvilket den ikke har gjort før. WHAT TO DO!? Hænger det sammen med mit terminal brug? Det skal siges at NTFS har været brugt en gang ved samme harddisk, men da den NTFS fil udløb ville jeg downloade en nyt software ligesom den NTFS fil, som så hedder NTSF-3G.
RANDOM_AVATAR
Sofiebs

Re: NTFS-3G

Indlægaf DUAF - Mac Forum » 5. maj 2014, 10:33

Hej Sofie.

1) Alt du gør i terminalen kan potientilt skade dit system og dine filer permanent (altså ikke hardware så du kan jo altid starte forfra)
2) Hvis du skriver SUDO i en komand, give du den specifikt lov til at gøre det du beder den om UANSET konserkvenserne, du kan altså faktisk slette ALT omgås Firewall og mange andre dårlige ting, brug KUN SUDO hvis du VIRKELIG ved hvad du laver eller stoler meget på kilden til kommandoen :)

Jeg ved ikke hvad du har lavet med alle de der Sudo kommandoer, det kan jeg sgu ikke gennemskue :P

Jeg går udfra at det indhold der er på disken er noget du skal bruge, og ikke bare disken -
Løsnings forslag:
find en Windows maskine og se om du kan se disken - Hvis du kan de så kopier indholdet fra disken til windows maskinen, formatere disken til "exFAT" og læg informationen tilbage på den.

exFAT virker både på Windows og Mac
Brugeravatar
DUAF - Mac Forum

Indlægaf Sofiebs » 5. maj 2014, 11:04

Jo tak, jeg røre aldrig terminal igen, før jeg har fået mere forstand for det! :P

Det var på MacForum, at der var en der havde skrevet de SUDO kommandoer ville fjerne ALT fra NTFS, men var ikke klar over at det ville f**ke så meget med min mac :D

Men ja indholdet på den er rimelig vigtigt, men hvordan er det jeg formatere den til exFAT format? Jeg har læst lidt om at man skulle formatere den, for at den kan fører filer fra og til mac, men forstår ikke helt hvordan det gøres :)
RANDOM_AVATAR
Sofiebs

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 5. maj 2014, 11:23

1) fæt disken til Windows maskine - tage backup til den windows maskine
2) Formater Disken i windows og vælg formatet exFAT, (det enste der kan læses af begge og som ikke hare andre dårlige ting, f.eks. max filstørrelse på 2 gb osv)
3) kopier indholdet tilbage som du tog backup af i 1)

Sådan formatere du
Højre klik på din ekstern harddisk ->Formater -> under filsystem vælge exFAT -> Start

Du kan også formatere den via Macen bare husk igen til exFAT så disken kan bruges på både af OS X og Windows

og BTW du må gerne skrive Fucking på DUAF - så du kan altså også skrive ord som "skidegodt" Der er ikke ord filter på her.
(da vi er af den opfattelse at hvis du vil tale grimt om nogen skriver man jo bare noget andet) ;)
Prøv LoL - leagueoflegends Link til LoL - Gratis konto Brug link så får vi begge en lille bonus - kan spilles 100% gratis
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Tilbage til Terminal