Råd om køb af Mac book

Support, spørgsmål og svar til: imac, Macbook, Macbook pro, Macbook air og Mac Pro

Råd om køb af Mac book

Indlægaf livskvalitetspartner » 16. dec 2013, 00:26

Jeg vil købe en Mac book pro, 13 tommer eller evt. 15 tommer. Prisen skal ligge under 15.300. Hvad skal jeg vælge?
Den SKAL kunne køre imovie fuldstændigt uden problemer da video redigering er en af årsagerne til mit køb.
Jeg kan se man kan få en gammel model :

MacBook Pro 13.3" MD102 til KUN 10.400 kr nu.
Intel Core i7 Processor/2.9GHz
Batteri - Op til 7 timer
8 GB RAM & 750 GB HDD

Det fristende er jo de 750 gb plads. for plads får man aldrig nok af, men hvad er ulemperne ved den gamle sammenlignet med de nye som netop er kommet? VED DU HVOR GAMMEL MODELLEN ER OG OM JEG I SÅ FALD KØBER NOGET HELT FORÆLDET? Jeg mener jeg har set en video hvor der blev sagt at en tidligere model ikke var stærk nok til at køre grafik i imovie. Er der nogen som ved om det gælder ovenstående???

Af nye modeller kunne det være:

MacBook Pro 13.3" Retina-skærm 512 GB flash ME866 til ca. 14.000 kr
Intel Core i5-processor / 2.6 GHz
13.3" Retina Display med LED-backlit IPS-panel
8 GB RAM / 512 GB flash-lagring

Eller en 15 tommer: ( som dog har meget lidt plads med sine 250 gb ) :cry:

MacBook Pro 15.4" Retina-skærm ME293 pris 15.400
Intel Core i7 processor/2.0 GHz
15.4" Retinaskærm med LED bagbelyst IPS panel
8 GB RAM / 256 GB Flash lagring

Og endelig kunne det være en stationær.

Hvis det skulle være en stationær med alle de begrænsninger det også giver hvad skulle argumentet så være. ??

Jeg er selvstændig terapeut og skal bruge den til div hjemmesidearbejde, videoredigering, billede redigering, ol.

Jeg tænker mest selv det står imellem de to 13 tommer. Den nye model og den gamle model.

Jeg er ikke vandt til fagsprog med pc så tag gerne dit svar ned på børneniveau. Smiler. :lol: Jeg kan jo se der er forskellige tal og beskrivelser men jeg aner jo ikke om forskellene er mærkbare med det jeg skal bruge??

PT har jeg en ACER 4 gb, og 500 GB pc som ikke kan trække premiere elements uden at hakke vildt meget. Den er fyldt til randen af materiale nu, så derfor er jeg ikke så meget til den med 15 tommer og 250 gb

Mit sidste spørgsmål er:
ER det nemt at redigere i Imovie for jeg synes godtnok at premiere elements driller mig. :) :D

OG.....

Hvor skal man købe det henne? direkte ved apple? eller et andet sted. Jeg vil gerne have apple care. !! Og er der særlige tider for udsalg ved apple.?

Kh Mette.
RANDOM_AVATAR
livskvalitetspartner

Re: Råd om køb af Mac book

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 16. dec 2013, 09:57

iMovie kan køre fint på den "gamle" - men den er gammel, både på GPU og CPU (gpu - grafik processor)

Så du vil mærke et markant løft fra den gamle til den nye, nok omkring 50% hurtigere. (selvom de nye og gamle begge hedder i5 eller i7 er der sket et skifte fra ivy-bridge til Haswell så der er stor forskel, også på det grafikkort der følger med)

Altså iMovie køre fint når du arbejder med ting på skærmen men når du sætter den til at eksportere vil du mærke en markant forskel.

Personligt ville jeg vælge MBP15" i7 Men det er kun fordi jeg gerne ville have de 15" - du kan fint vælge en 13"

http://store.apple.com/dk/buy-mac/macbook-pro - her ville jeg klart vælge en med retina display da det bare er meget mere lækkert, og der er hurtigere grafikchip med.

På min stationære imac bruger jeg pt 500 gb - men programmer fylder kun 35 gb, du kan SAGTENS nøjes med 128 gb flash og så en ekstern HD eller NAS til dine film/billeder/musik.

hvis du ikke har brug for en bærbar, får du jo meget mere kraft for pengene i en stationær - iMac både 21.5" og 27" er rigtigt gode maskiner.
Jeg villle dog til en hver tid prioritere Fussion drev - det gør den SÅ sindsygt meget hurtigere. (min iMac rebooter og er klar til brug på 15 sekunder - og alt køre bare så meget hurtigere :) )

iMovie er let og der findes gode vejledninger på youtube til det man ikke lige selv kan gætte
personligt køber jeg direkte hos apple.dk - og nej bortset fra black friday som lige har været er der ikke særlige tilbud
Prøv LoL - leagueoflegends Link til LoL - Gratis konto Brug link så får vi begge en lille bonus - kan spilles 100% gratis
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Indlægaf Sheriffen » 16. dec 2013, 10:20

Gode råd...
Jeg ved godt at der altid kommer en ny... og hvis man mangler en skal man købe... bla bla... MEN

Det er 504 dage siden at MacBook Pro blev opdateret, så der kommer snart en nyere - så du skal helt sikkert ikke vælge den nu, Retina macbook pro er derimod lige opdateret :)

udover det kan du jo også overveje Mac Mini - det er dog også LAAANG tid siden den er opdateret, men hvis Apple gør som de plejer, er det jo først til Marts der kommer en ny.... men det er 418 dage siden der kom en ny, så det kommer der snart.... (snart-ish)
Brugeravatar
Sheriffen

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 16. dec 2013, 15:38

MD102 modellen er den som Sheriffen også referer til som ud-dateret - den er fra mid 2012, og altså 1,5 pr gammel

Udover det kan du overveje at sælge din mac hvert andet år og købe en nu, da de holder prisen godt i ca 2 år - og hvis du sælger inden garantien udløber f.eks. efter 1.5 år, så er det jo bare en bonus, og du kan typisk sælge med et tab på under 2000 (og en computer holder bare ikke 7.5 år i dag så det ender med at blive en god forretning for dig)
Prøv LoL - leagueoflegends Link til LoL - Gratis konto Brug link så får vi begge en lille bonus - kan spilles 100% gratis
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Indlægaf QMa » 16. dec 2013, 16:06

Ville du selv vente med Mac mini ?
RANDOM_AVATAR
QMa

Indlægaf Sheriffen » 18. dec 2013, 13:06

QMa skrev:Ville du selv vente med Mac mini ?

JA helt klart !
Brugeravatar
Sheriffen

Indlægaf livskvalitetspartner » 18. dec 2013, 21:09

Tak for jeres svar.
Jeg har endnu mere brug for jeres hjælp nu efter at have fået modsatrettede Info af 2 sælgere.

Jeg havde egentlig besluttet mig for:

MacBook Pro 13.3" Retina-skærm 512 GB flash ME866 til ca. 14.000 kr
Intel Core i5-processor / 2.6 GHz
13.3" Retina Display med LED-backlit IPS-panel
8 GB RAM / 512 GB flash-lagring

Så ringede jeg il Apple og sagde til to forskellige sælgere at det skulle bruges til video redigering på entusiastisk amatør niveau. Dvs det må ikke hakke i det. Men om det tager 7 eller 30 min at lægge en video ud på nettet, gemme den ol er måske lidt ligegyldigt.

Jeg fik så forskellige råd at jeg nu må spørge JER igen.

Den første sagde: du skal have noget bedre, du skal tage en 125 gb med en opgradering til den hurtigste motor. Pris ca 15000 kr.

Den anden sagde: du behøver ikke den du siger du kan nøjes med en standard 4 gb med 125 gb. Pris 10.000

Jeg har max 15.370 kr.

Hvad mener i.

OG hvad med det der time capsule til 2300 kr ville det ikke være smart.? Jeg arbejder primært hjemme og har vigtige data.

Så jeg tænker nu, på at købe en 13 tommer med 8 gb og 250 gb. Samt en timecapsule.

Havd siger i til det???????? Kan det gå uden problemer med video. ???

Kh Mette.
RANDOM_AVATAR
livskvalitetspartner

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 19. dec 2013, 10:31

Det vigtigste først - På de nye macbook pro (retina) kan du ikke selv opgradere ram, når det så er sagt vil jeg sige at jeg aldrig har brugt over 5 gb ram på min iMac - heller ikke når jeg redigere film på glad amatør niveau.

Hvis jeg var dig ville jeg tage ned i Humac, eller ind i elgiganten, eller i Fona og prøve en mac - men husk alle der arbejder i en butik, har en eller anden form for provision/bonus ordning - så det de anbefaler dig er sikkert bundet op på hvad de selv tjener penge på - elller hvad de har fået besked på at de skal anbefale.

Men tag ned og prøv maskinen og prøv iMovie på den (det er jo præ-installeret på alle macs)

Personligt ville jeg prioritere at opgradere fra i5 til i7 over en opgradering af harddisk fra 128 eller 256 og op til 512 og så bare købe en ekstern Harddisk til billeder og film.

tag den billigste 13" og opgrader ram og processor så ender du på 13.139.00 kr
Udklip.JPG

AirPort Time Capsule - 2TB - til 2300 er en lidt dyr løsning.... afhængig af hvad du ellers har brug for -
Hvis du allerede har wifi, og ikke har brug for at opgradere det, til noget hurtigere, og bedre så ville jeg bare købe en harddisk og bruge den som time machine backup disk -og du kan godt bruge den samme som du bruger til film og billeder - bare sørg for at det er USB3 så det går hurtigt :)

Opsummering tag ind i en butik eller forbi en du kender og prøv den mindste 13" og se hvordan det er for dig :)
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 19. dec 2013, 10:40

f.eks. Buffalo DriveStation Velocity Harddisk 2 TB til 739 kr....

på den anden side hvis du nu gerne vil opgradere dit netværk, med mulighed for et gæstenetværk til dine kunder, eller gæster.. så er er Deres airport Extreme helt fantastisk - og du kan have 2 adskilte wifi netværk et uden kode til dine gæster(eller en kode der står frit fremme) og et med en (anden) kode til dig - og den koster 1600 alene, og så er det ok at give de sidste 700 kr og få en 2 TB harddisk med :)
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Tilbage til Computere imac, Macbook, Macbook pro, Macbook air og Mac Pro