Hvor hurtig er den nye iPhone 5S

Spøørgsmål til iPhone, iPad, iPod og Apple tv

Hvor hurtig er den nye iPhone 5S

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 7. okt 2013, 18:38

Iphone 5S lige så hurtig som en Macbook Air 2011 !
Hvor hurtig er den nye iPhone sammenlignet med en desktop, eller en bærbar ?
Kan man i det hele taget lave en sammenligning mellem desktop og mobil, og giver det mening hvis man kan?
Dagene hvor man kunne sammenligne 1 ghz med 1 ghz er for længst (siden en gang i 1980’erne) slut, der er meget meget mere der spiller ind –
Det betyder ikke umiddelbart så meget om der er 4 kerner og 1.2 ghz på en processor og 1.5 ghz på en anden – hvorfor det ikke betyder noget er en diskussion jeg ikke vil komme ind på her.

Men man kan jo sætte 2 enheder til at lave den samme opgave og se hvor hurtige de er til den, spørgsmålet er om det giver mening at sætte en svømmer til at spille golf med bowling kugle, altså om de opgaver vi sætter dem til giver mening.
Efter min mening kan man godt teste rå processor kraft på ting som Encoding og Decodign så længe ingen af de enheder man tester har en dedikeret hardware del til lige netop det formål.
Hvis man bruger et program som GeekBench fra www.Primatelabs.com – får man testet mange forskellig ting, også ting der ikke er voldsomt relevante for en telefon – ikke desto mindre giver det et udmærket pejlemærke for hvad den kan…
Hvis man sammenligner en iPone 5 som score omkring 1600 point med computere svare det til ca. en Macbook Air 2009 eller en Mac mini 2007, eller Macbook late 2006. (Hvis man kigger på Multicore 32 bit scores.)
Den nye A7 chip som findes i den nye iPhone 5S, skulle være dobbelt så hurtig hvis den rent faktisk er det, vil vi ende på omkring 3200 point – Hvilket faktisk svare til en imac 2008 eller en MBA 2011…
Men giver det mening at stille det sådan op?
Både ja og nej, iPhones skærm er meget højere i opløsning end Mba 2011, så den kræver mere regnekraft at drive, samtidig giver det god mening at have mere processor kraft end du har brug for da det er bedre at køre en 1.5 ghz processor 1 sekundt end en 1 ghz processor 1.5 sekundt, hvis man kigger på strøm forbrug, og man antog at 1 ghz = 1 ghz… osv…
Men hvad vil Apple med alt den processor kraft i deres iPhone – hvis du ikke spiller tunge 3D spil, hvad skal man så som almindelig forbruger med alt den kraft? – eftersom jeg er overbevidst om at Apple ikke bare stopper mere kraft i deres telefon uden grund, tænker jeg at der er noget nyt på vej, f.eks. at du kan afvikle grafik på din telefon og smide det via Apple tv så man kan game på sit tv (også på en anden måde end skærm deling som man jo allerede kan)
Prøv LoL - leagueoflegends Link til LoL - Gratis konto Brug link så får vi begge en lille bonus - kan spilles 100% gratis
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Tilbage til iPhone, iPad, iPod og Apple tv