Min Mac vil ikke starte - Der er bare et spørgsmålstegn

Alt om OS X: Tiger, Lion, Leopard, Snow Leopard, Mountain Lion, Mavericks, Yosemite

Min Mac vil ikke starte - Der er bare et spørgsmålstegn

Indlægaf 7100Benjamin » 22. dec 2013, 19:49

Hej. Når jeg tænder for min Mac, så kommer der, efter noget tid med hvid skærm, en blinkende mappe med et spørgsmålstegn på. Jeg har så fundet ud af hvad det betyder, så jeg trykkede på alt og ville gendanne OS X. Men når jeg så kommer til at skulle vælge en startdisk, så dukker der slet ingen startdisk op. Er det fordi min disk er helt kaput, eller hvad? Og er det normalt, at sådan nogleting sker for en Mac der kun er 11 måneder? Håber på at der er nogen der har en løsning, for jeg er helt blank. /Benjamin
RANDOM_AVATAR
7100Benjamin

Re: Min Mac vil ikke starte - Der er bare et spørgsmålstegn

Indlægaf DUAF - Apple Forum » 22. dec 2013, 21:17

Spørgsmålstegnet betyder at den ikke kan finde start disken.
Der kan være flere grunde:
1) Random software fejl, det sker også for mac, at der går noget galt (jeg har aldrig set det selv)
2) Fysisk fejl på din Harddisk, hvis det er en SSD, har jeg ikke set det ske før, hvis det er en gammeldags, normal Harddisk, er det bare sådan verden er om du har Dell, IBM eller MAC, Harddiske går i stykker.

Har den sagt nogle mystiske lyde ? (tyder på mekanisk fejl)

Mit råd :
0) Hver gang du tænder den fra nu af har du mindre mulighed for at få noget ud af den hvis det er en mekanisk fejl, bliver den bare værre og værre.
1) Har du backup ? ( ellers hold T inde når du booter og sæt den via Firewire, eller Thunderbolt til en anden computer, og back den op den vej - nej det virker ikke med usb eller Ethernet stik)
2) Når du har backup så hold R inde (recovery mode) og start med at lave et disk tjek, og hvis alt er ok, så installer OS igen.
Prøv LoL - leagueoflegends Link til LoL - Gratis konto Brug link så får vi begge en lille bonus - kan spilles 100% gratis
Brugeravatar
DUAF - Apple Forum
Administrator

Tilbage til OS X